keskiviikko 14. elokuuta 2013

Galileo

Hellurei jälleen!

Lupasin kertoa vähän mun selän kuntoutuksesta, jos sitä voi kuntoutukseksi kutsua, kun ei kuntoon tule kuitenkaan. Tavoitteena lähinnä parantaa mun jatkuvia kipuja edes hiukan ja saada normaalimpi elämä. Jälleen oon pari päivää tosiaan sairaslomalla, kun kivut kävi niin ylitsepääsemättömiksi, että tiesin jo eilen illalla ettei tänään ole töihin menemistä. Ja onhan se hullua rasittaa etenevää sairautta äärirajoille jatkuvalla tahdilla. Välillä täytyy vaan antaa periksi ja pitää niitä lepopäiviä niistä kaikkein rasittavimmista jutuista.

Eli välilevyjen rappeumasta on kyse, sairaus jossa selän nikamien väleissä olevat pehmeät välilevyt ns. kuivuvat kasaan. Ymmärtääkseni kyse on sairaudesta, jos se on perintötekijöissä mulle "annettu", ja "vain" fysiologisesta muutoksesta, jos se on iän mukanaan tuoma ongelma (yleensä kolmestakymmenestä ikävuodesta ylöspäin..?). Välilevyjen verenkierto on huono, joten liikunnalla (toki hyvinkin rajoitetulla sellaisella) verenkiertoa saa vilkastettua ja kipuja jossain määrin vähennettyä. Esimerkiksi töissä mulla on hankalaa just sen takia, kun pitäisi jaksaa seistä kassalla paikallaan pitkiä aikoja. Ja toinen hankaloittava tehtävä, nostella painavia laatikoita ja muita tuotteita, joka ei tietenkään selkäongelmaiselle kovin herkkua ole.
 
Mulle on siis edelleen monet asiat aika kysymysmerkillä tän mun selkäsairauden kanssa, perjantaina pääsen onneksi meidän omalle lääkärille juttelemaan tulevasta lisää, ja saan lähetteen fysioterapiaan, jospa sieltä löytyis myös apuja. Syviä vatsalihaksia oon harjoittanut jo useamman kuukauden ajan, ja lisäksi tehnyt kävelylenkkejä ulkona kesäilmassa. Kävelyt on tehnyt kyllä hyvää selälle, verenkierto on varmasti vilkastunut kiitettävästi. Se on kuitenkin aina väliaikaista, ja kävelyjä pitäisi jaksaa tehdä aivan päivittäin. 

Fyssarilta toivon saavani ohjeita myös kuntosalin puolelle, eihän mulla oo lihaskunnosta enää mitään tietoa :D Ei oikeen oo pystynyt eikä uskaltanut tehdä mitään kipujen ja tietämättömyyden (mikä mulla on/mitä voin tehdä) vuoksi. Sen verran mulle reilu viikko sitten ortopedin vastaanotolla sanottiin, että ei mielellään vapailla painoilla liikkeitä, koska riski sille, että tulee joku äkillinen, hallitsematon liike on niin paljon suurempi. Ja rappeuman vuoksi noita välilevyn pullistumiakin ilmeisesti tulee herkemmin... Lisäksi mulle sanottiin, että laitteissa tehtävät liikkeet olisi kaikkein turvallisimpia, kunhan välttää suuria kiertoliikkeitä ja sellaisia, joissa selkää joutuu pyöristämään (esim. joku vatsalihaslaite). Olisi vaan helpompaa jos näiden tietojen pohjalta joku muu osaisi mulle sen punttiohjelman tehdä (muu kuin kallis PT), on kuitenkin sellanen olo että haluaisin sen varmasti olevan sekä turvallinen että tehokas :)

Nyt oon pari viikkoa koittanut sellaista kuntoitusmuotoa kuin Galileo. Monillekaan tämä ei varmaan sano mitään, joten laitan ensin yhden kuvan jotta saatte vähän käsitystä, mistä mä oikeen puhun :)


Eli, tämän päällä seisotaan ja tehdään erilaisia harjoitteita. Lauta jalkojen alla värähtelee säädettävän määrän sekunnissa (5-30Hertziä). Vaikutuksia laitteella on monia, tärkeimpiä itselle ovat kehon syvien lihasten harjoittaminen, liikkuvuuden lisääminen ja verenkierron parantaminen sekä lihasten rentouttaminen. Värähtelyt siis tuottavat refleksinomaisen liikkeen supistaen lihaksia aina keskivartaloon saakka, ja harjoitteen voi myös kohdistaa kipeisiin kohtiin liikuttamalla vartaloa eri asentoihin. Laitetta voi käyttää tukiharjoitteluna muun urheilun rinnalla ehkäisten vammoja, tai kuten itsellä, selän (tai esim. polven) kuntoutuksessa.

Hyvä kuva.. Nopeasti nappasin ihan muihin tarkoituksiin :D Mutta laitoin nyt tännekin :)


Uskon todella tästä olevan apua, kuullut paljon hyvin juttuja juurikin lentopallopiireissä tästä, joten rohkaistuin ja ostin samantien 20kerran kortin :) Hmm oliskohan 15 kertaa vielä jäljellä. Jee! Paikka on siis Vauhtisammakko, Turussa Sirkkalankadulla josta kyseinen vempele löytyy ;) Jos kiinnostaa, niin http://www.vauhtisammakko.com/galileo.php osoitteesta löytyy lisää tietoa ja pääsee varaamaan aikaa! Ensimmäinen käynti on muistaakseni ilmainen! :)

PS. Aivan pakko vielä hehkuttaa, luin toisen osan loppuun Fifty Shades -sarjasta _neljässä_ päivässä?! Vähän innostuin. Oli mun mielestä jopa parempi kuin ensimmäinen osa! Nyt kun on aikaa tässä sairaslomalla, niin alottelen kolmatta eli viimeistä kirjaa! Peukku sille ;)

Syksyisen sateista, mutta ihanaa päivää kaikille!

-Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3