maanantai 20. tammikuuta 2014

Foam Roller

Hellouu! Lupasin aikaisemmin kertoilla teille hiukan mun käyttämästä hierontarullasta. Virallinen nimi taitaa olla tuo foam roller, mutta hierontarulla on oma arkinen termini kyseiselle pötkylälle :-) Muita nimityksiä joihin oon törmännyt, on pilatesrulla tai putkirulla.

Nuo rullathan ovat tulleet Suomessakin "muotiin" viimeisen vuoden aikana niin, että ne ja niiden käyttö ovat mun korviin kantautuneet. Viime keväänä sain hierojalta vinkkiä hierontarullan käyttöön mm. jumittuneisiin reisiin ja pakaroihin, mutta en saanut omaa rullaa aikaiseksi ostettua. Aiemmin tiesin tällaisen olemassaolosta, mutten ollut siihen varsinaisesti törmännyt. Vihdoin oon tämän kuitenkin käsiini saanut (kun suoraan käteen ojennettiin, ja annettiin vaan tilinumero mihin maksaa...), ja oikein harmittaa mitä oonkaan missannut! Oon kyllä ihastunut kyseiseen kapistukseen, ja siitä ois ollu paljon hyötyä "urheilu-uran" aikanakin.. Parempi silti myöhään kuin ei milloinkaan, eikö :-)  

GymstickPro

Kerroin mun viimeisimmässä fyssari -postauksessa mun jumittuvista kylkilihaksista. Niihin voi tulla esim. pitkän seisomisen tuloksena kramppitila, enkä saa missään asennossa tai mitään tekemällä jumitusta loppumaan, vaan olo voi olla tukala ja epämiellyttävä koko loppu päivän. Oon kuitenkin päivittäin rullaillut noita lihaksia, ja krampit ovat vähentyneet. Saan myös alkavan krampin laukeamaan rauhallisella rullauksella! Kovin syvällehän tuon vaikutus ei ulotu, mutta helppaa silti. Oon ollut kyllä aika helpottunut tän kikan löydettyäni. Muita rullauskohteita mun kropassa ovat pakarat, joista löytyy aika hyviä kipupisteitä, sekä lonkankoukistajat, joita pyrin rentouttamaan hierontarullan avulla.

Foam rolleria käytetään usein urheilijoiden kuntoutuksessa, sekä ehkäisemään loukkaantumisia. Mun mielestä se silti sopii muillekin kuin urheilijoille, jos esim. työpäivän jälkeen istumisen seurauksena jaloissa/pakaroissa tai selässä tuntuu jumitusta. Käyttäen omaa kehonpainoa rullan päälle voi asettua kipupiste rullaa vasten. Painoa on hyvä jakaa ylimääräisille raajoille, koska muuten kipu hierottavassa kohteessa voi tuntua liian kovalta. Siitä sitten vain koko lihaksen mitalta rauhallista edestakaista rullailua :-) 

Mun viikonlopun kaveri halus myös kuvaan :-D söpöliini

Vain taivas on rajana kyseisen kapistuksen kanssa, myös keskivartaloharjotteita voi tän kanssa toteuttaa. Ryhtiä parantaviakin harjotteita oon kuullut tehtävän, itsehän teen ne pallon kanssa, jotta lapaluut pääsevät luonnollisempaan asentoon.

Fysioterapiasta saa hyviä treeniohjelmia omien ongelmakohtien hoitoon, mutta perusrullailun alkuun pääsee varmasti itsekin. Lisäksi netistä löytyy hyviä kuvia ja neuvoja havainnollistamaan vaikka reiden tai pakaroiden hierontaa. Nämä rullathan ei montaa kymppiä maksa, ja tuotteita saa useista eri paikoista tänä päivänä. Suosittelen :-)

Rullailemisiin!
-Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3