sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Fyssari-kuulumisia!

Noniin, viime fyssarikerrasta ei tullu kirjoteltua joulukiireiden vuoksi, mutta teen tässä yhteenvedon kahdesta mun viimeisimmästä käynnistä. Ei kuitenkaan mitään uutta rintamalla, ja molemmat käynnit ovat oikeastaan olleet tosi samanlaisia niin ette oo edes jääneet mistään paitsi ;-) 

Ensin mulle on tehty samoja testejä kuin aikaisemminkin, katsottiin miltä mun lantionpettämis -ongelma näyttää, onko harjotteista ollut apua siihen. Tän jälkeen oon makoillut mahallani about parikyt minuuttia, ja mun yläselkää/rintarankaa on manipuloitu kevyesti, koska alaselän kivuthan (ainakin mulla) johtuvat osittain myös rangan jäykkyydestä. Tän pitäis vähentää paineen tuntua rangassa, ja huomaankin tuloksen heti, mutta valitettavasti se on tosi väliaikaista :-( Oon saanu myös pientä hierontaa pariin ongelmakohtaan (ylempänä) selkärangan vieressä, sekä mun kylkien/pitkien selkälihasten jumitukseen. Se on jännä miten sen vaikutuksen huomaa, ja mun toiminta tuli heti tasapainoisemmaksi esim. yhden jalan seisonnassa?! :-D Oma fiilis ei niinkään muuttunut, vaikka se hieronta ns. oikealta tuntuikin. Pitäis varmaan ihan hierontaan varata pari aikaa, jos sais noita jumituksia hiukan avattua. Voisin saada siitäkin helpotusta :-)

Muistattekos yhden mun viime treeneistä, jossa selkämakuulla tein jalkojen laskuja toisen jalan pysyessä aina about ysikympin kulmassa ylhäällä..? Tätä harjoitetta on nyt parina kertana muokattu kehityksen mukaan.


Viimeiset kolme viikkoa oon siis tehnyt kuvissa näkyvää liikettä, jota onkin syytä avata hieman :-DD Tuo kuvaaminen on yllättävän hankalaa, jotta kuvista oikeasti kävis ilmi että mitä mä oikein puuhaan! Pointtina, kuten viimeksi kerroin, on saada pidettyä selkä koko treenin ajan "samalla kovuudella" lattiassa kiinni. Ei saa painaa liian lujaa, eikä selkä saa myöskään notkistua. Kädet ovat alla tukemassa sekä tunnustelemassa painokovuutta. Ylin kuva on siis alkuasento, josta lähden laskemaan toista jalkaa koukussa alas kunnes kantapää koskettaa maata. Pidän polven paikallaan, ja hitaasti suoristan jalan, jonka jälkeen palaan samaa reittiä takaisin alkuasentoon. Eli suorasta jalasta takaisin koukkuun niin, että polvi on edelleen samassa paikassa ja kantapää koskettaa maata. Siitä sitten takaisin ylös toisen jalan viereen. Ja sitten toisen jalan vuoro! Aika peace of cake -liike, mutta tehokasta settiä jos vaan jaksaa keskittyä! :-)

 
Tässä sitten seuraavaksi kolmeksi viikoksi puuhaa. Eli alkuasento taas sama, mutta tällä kertaa jalan lasku tapahtuu polvikulman pysyessä samana! Kantapää siis kauemmaksi pepusta, ja liikeesseen saa taas aika lailla uutta haastetta! :-)


Tätä harjoitetta on nyt neljäs viikko jo menossa, ja pari sit vielä edessä :-) Aika hyväksi oon tän todennut. Pointtina tässä saada mun takareisi ja pakara toimimaan yhdessä, kun aikaisemmin takareisi on tehnyt tuon pakarankin hommat.. Pari kertaa piti treenailla jotta sai kiinni oikeasta tunteesta, aina meinas pakarajännitys raueta kun takareidellä alko enemmän tekemään työtä tossa koukistusvaiheessa! 

Liike on aika yksinkertainen, alkuasennossa tarkoitus saada alaselän notko pois/pienemmäksi puristamalla pakarat yhteen. Samalla myös keskivartalo jännittyy ja saa pidettyä lantion paikallaan, jotta se ei lähde kiertymään. Siitä sitten hallitusti reittä irti maasta, ennemmin liian vähän kuin liikaa, koska mulla tuota alaselän notkoa tuppaa heti muodostumaan ja sehän ei ole suotavaa :-D Eli käytännössä riittää että polvi irtoaa, koska helposti lantiokin lähtee muuten kippaamaan. Kun jalka on suorana ilmassa, ja jännitys sekä takareidessä että pakarassa, voi jalkaa koukistaa hieman. Mun ohjeet oli, ettei ysikympin kulmaan saakka, kun mulla meinaa sitten toi tärkein eli pakarajännitys kadota, eli kevyt puristus vaan ja hitaasti takaisin suoraksi, ja taas koukkuun, koko ajan polvi irti maasta. Tätä noin puolisen minuuttia (tai niin kauan kuin laadukkaasti jaksaa), ja jalan vaihto! :-)


Yks mun (monista..) ongelmista on tuo jäykkä ranka. Sain siihen nyt pari treeniä, joista saan valita toisen, tai sitten tehdä vuoropäivinä molempia :-) Tä vaatii taas hiukan keskittymistä, koska joskus omaa asentoaan on yllättävän vaikea hahmottaa! Varsinkin kun sen pitäis olla just eikä melkeen. Tässä siis etukumarassa asennossa, lantio koko ajan paikallaan, selkä ei liian notkolla eikä pyöreänä, kierretään yläselkää rauhallisesti puolelta toiselle. Mulla tota kiertoa ei kauheesti pääse tapahtumaan, mutta kai se siitä vetreytyy. :-D


Tässä vaihtoehtoliike yllä esitetylle. Fyssarilla teimme tämän pienemmällä treenipallolla, mutta hän sanoi myös lentopallon sopivan tähän ihan hyvin :-D Pallolla käyn siis koko tuon keskiselän jäykän alueen läpi. Paineen tuntua saa lisättyä irrottamalla peppua hieman maasta. Kyynärpäät ei sais ainakaan itellä kohota ihan kattoa kohti, koska alaselkä alkaa helposti notkistua liikaa. Tä on kyllä tehokas, kuten tuo toinenkin, mutta eri tavalla. Vastaavaa oon tehnyt jo aikaisemmin mun hierontarullalla, josta itse asiassa ajattelin myöhemmin kertoa lisää :-)

Yleisesti mun selän tilanne on pysynyt melko lailla samana. Kovia kipupäiviä on ehkä yks vähemmän per viikko kuin ennen, mutta semikipuilua yhtä paljon kuin ennenkin. Kivuttomia hetkiä on kyllä tullut myös huomattua, joten kai se siitä pikku hiljaa lähtee.. Kai siinä vaan menee niin pitkään kunnes tilanteeseen alkaa helpotusta löytymään, tai se vaan itsestään kääntyy parempaan suuntaan. On tähän kuitenkin niin tottunut jo, ettei onneks joka hetki jaksa tai edes huomaa voivotella fiiliksiään :-D Puulta meinaa kyllä maistua noi jatkuvat jumppailut, ja ajoittain (lue: päivittäin) toivonkin ihmeparantumista... ;) 

Mulla on enää yks fyssarikerta jäljellä tällä lähetteellä, joten täytyypi katsoa mitä teen seuraavaks. Varmasti haen uuden lähetteen ainakin, mutta kyllä noiden hoitojen hinta mietityttää.. Lisäksi oon pohtinut, haluaisinko vaihtaa toiselle fyssarille, vaikka meillä onkin nykyisen kanssa ihan kohtalaisesti synkannut. Katsotaan parin viikon päästä mihin päätökseen tuun, kerron teille varmasti sitten lisää :-)

-Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3