perjantai 17. tammikuuta 2014

Huuma

Mä oon elämässäni viettänyt joka vuosi vähintään yhden viikon Lapissa. Perheen ja joskus muidenkin sukulaisten kanssa on lomailtu milloin missäkin laskettelukeskuksessa, ja jossain kohtaa Levi nousi meille mieluisimmaksi paikaksi. Alettiin viettää joulut siellä, ja jos mahdollista niin joskus hiihtoloma- tai pääsiäisviikkokin :-) 

Nuo "rutiinit" ovat kuitenkin jääneet, kun enää ei omaan elämään kuulu säännölliset lomat kuten kouluaikoina. Kerroin täälläkin, etten neljänä jouluna ole enää Leville päässyt, vaan olen jäänyt Turkuun Aapon perheen kanssa. Laskemista oon kaivannut, koska usein tuo joulun aika on ollut ainoa mahdollisuuteni harrastusta toteuttaa. Pari vuotta sitten vietettiin kuitenkin kavereiden kanssa uusivuosi Levillä, ja viime pääsiäisenä pääsin Rukalle käymään, joten hiukan oon onneksi päässyt mäessä vierailemaan!

Levi 2005
Levi 2005
Jossain kohtaa taisinkin mainita mahdollisesta Rukan reissusta, mutta homma meni reisille. Isommalla porukalla on aina niin haastavaa suunnitella lähtöä jonnekin.. Tä matka ois tapahtunut jo ens viikolla, ja pakkaset on aika kovat, joten ehkä ihan hyväkin että jäi välistä :-D Enää en taida omata niin paksua nahkaa kuin pienempänä, jolloin mäkeen mentiin myös todella hurjissa pakkaslukemissa! Kerrankin mittari näytti aamulla neljääkymmentä miinusastetta. For real, "kysykää vaikka mun äitiltä" ;) Odoteltiin pari tuntia, ja pakkanen "laski" reilu 30-asteeseen :-DDD Ja eikun rinteeseen! Mitä..? 

Meille tarjoutui kuitenkin sauma päästä vierailemaan Lapin suunnilla vielä tänä talvena! Nimittäin mun vanhemmat ovat vuokranneet mökin pääsiäisviikoksi, ja vieläpä tuolta mulle niin rakkaalta Leviltä :-)))) Ja pääsiäisenä on yleensä vielä ihanat säätkin - ei niin kovia pakkasia ja aurinko paistaa (saas nähdä miten käy, nyt kun mun toiveet on näin korkealla). Parin hassun käännekohdan vuoksi sain helpolla siirrettyä mun talvilomapäiviä viikolle 14, ja ei muuta kuin lentojen ostoon!! Saatiin aikas edulliset matkat Helsinki-Kittilä-Helsinki -välille, tuli siis halvemmaksi kuin juna?! Mun vanhemmat taasen ajaa sinne autolla joka kerta, kuten nytkin. Mulla ei kuitenkaan oo mahdollisuutta ihan viikkoa tuolla viettää, eli tyydyn viiteen päivään. Ei paha..! :)

 
Kuva: skisport.fi

Paras osuus taitaa siltikin olla se, että saan matkaseuraa tuonne reissuun! Ihana ystäväiseni lähtee mun mukaan, kuinka paljon enemmän irti tosta saakaan kaverin kanssa! Lomat on aina tullu vietettyä rinteessä, suurimpana syynä sille tietenkin se että laskemista rakastan, mutta myös se, että eihän siellä paljon muuta tekemistä oo "yksin" ollut kun en sisaruksia omaa. Mitä kaikkea sitä voikaan tehdä kun on oikeanlaista seuraa mukana! Googlettelin tänään aivan superhyperyli-innoissani kaikkia mahdollisuuksia, mitä voitais tuolla puuhailla! 

Ykkösenä haluun tietty päästä rinteeseen testaamaan, pystynkö vielä laskemaan mun selän kanssa, ja toiveet on totta kai korkeella. Voi olla aika kova pala jos tuonkin rakkaan harrastuksen joudun taakseni jättämään. Mun vanhemmat toivoi, että laskisin suksilla. Siihenhän ei liity mitään hyppelyä, ja kaatumisen riski on pienempi sekä laskuasento luonnollisempi. Mutta sinä talvena kun opin lautailun, en oo suksiin enää koskenut. Toi homma on vienyt niin mukanaan, ja siinä on ihan erilainen koukuttava tunne, etten pysty enää suksille astumaan :-) Voi kuulostaa hölmöltä tai uhkarohkeeta, mutta haluun lautailua koittaa ensin, vaikka jännittääkin aika lailla.

Kuva: lumipallo.fi

On kuitenkin kivaa päästä puuhailemaan tällä kertaa muutakin! Sitä vois vaikka vaan kierrellä keskustassa ja luonnossa, käydä huipulla näköalaravintolassa tsekkailemassa ihanat maisemat, husky- tai porofarmilla moikkaamassa eläimiä, mennä vaikka kylpylään tai keilaamaan joku päivä, ja muuten vaan rentoutua mökissä ja nauttia lomafiiliksestä. Siis oon ihan tippa linssissä intoillu täällä, kun oon vaan niin ilonen et tä reissu onnistuu :-D Huikeeta nähdä valokuvista nä täydelliset maisemat ja kaikki niin tutut jutut, tajuaa mikä ikävä on ollut! Aivan huippua päästä pitkästä aikaa tonne ja vielä heti mun synttäreiden jälkeen.. Voikohan parempaa edes toivoa x)

-Essi     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3