maanantai 3. maaliskuuta 2014

Fysioterapia 5/5

Nyt on yks "jakso" fyssarilla kahlattu läpi :-) Lääkäriltä saa lähetteen OMT-fysioterapiaan kerrallaan kolmeksi-viideksi käyntikerraksi. Mä sain suoraan viideksi, ja nyt oon mun kertani käyttänyt. Kolmisen viikkoa sitten kävin taas lääkärillä, josta sain lähetteen seuraavaksi viideksi kerraksi, kun nyt alkuun ollaan päästy :-)

Mun viides fysioterapiakerta on tosiaan takana päin, ja oon tullut tulokseen etsiä uuden fyssarin itselleni. Pointtihan oli se, että haluaisin fyssarin, joka ymmärtäis just eikä melkeen mua ja mun tarpeita. Mä oon saanut ihan hyvää hoitoa tolta OMT:ltä, mutta haluisin pystyä muodostamaan mahdollisesti monivuotisen suhteen fyssariini, saada aina "henkilökohtaista ohjausta". Ois tunne siitä että mä ja mun asia ollaan tärkeitä hänelle.

Viimeisellä kerralla katsottiin mulle paljolti samanlaisia harjotteita kuin aiemmin. Kaks liikettä pysyi edelleen samana, vanhan tekstin liikkeet 3 ja 5! Yhtä liikettä muokattiin taas hieman erilaiseksi, ja yhden kokonaan uudenkin liikkeen sain kotitehtäväksi :)


Mitä tykkäätte uusimmista juoksupöksyistäni? :-)

Yllä näkyvä kuva
vastaa siis liikettä, jossa aikaisemmin laskin kerrallaan vain yhden jalan alas, toisen ollessa ylhäällä 90-asteen kulmassa (ylintä kuvaa vastaavalla tavalla). Tähän saatiin haastetta laskemalla nyt molemmat jalat kerralla alas. 



Kylläpäs oli taas vaikea saada kuvatuksi tämä liike! Onneksi on urheiluihmisille varmasti tuttu juttu, niin helpottaa tän avaamista :-) Tä liike on periaatteessa siis istumaannousu. Makuuasennosta nikama kerrallaan pyöreenä ylös istuma-asentoon saakka, ja taas selkä pyöreenä hitaasti, nikama kerrallaan alas takaisin makuulle, koko ajan vastustaen vatsalihaksilla. Liikettä saa vaikeammaksi laittamalla kädet esim. niskan taakse, mutta em. tyylillä on ihan hyvä lähteä treenailemaan oikeaa tuntua liikkeeseen :-)

Omat ongelmat tässä ovat selkeästi tuo alaselän liikkuvuus vain toiseen suuntaan eli notkolle. En siis meinaa saada sitä pyöreäksi sitten millään, kuten kuvistakin huomaa (esim. vasen ala). Yhdessä kohtaa liikettä siis nousee useampi nikama kerralla lattiasta/laskuvaiheessa useampi kuin yksi kerralla laskeutuu lattiaan, mutta siksi tätä nyt treenataankin :-) Yläselkä taas pyöristyy aika kivasti, ts. liikaakin, kun taas notkoa toiseen suuntaan en saa siihen millään! Eikö sitä kultaista keskitietä vois saada tähänkin asiaan, kiitos ;-) Jospa molemmat osat selästä vaan sais liikkumaan kumpaankin suuntaan, ois asiat jo paljon paremmin. Mun ongelmat ton selän liikkuvuuden kanssa taitaa olla aika yleisiä tuolla lentopallopiireissä, eli jos vastaavaa liikkuvuusongelmaa esiintyy, näistä voi saada vinkkiä (ja pliis tehkää asialle ajoissa jotain)! :-)

Tsemppipeukut kaikille treenaajille ;-)

Yllä näkyvä hymy on hetkellisesti hieman hyytynyt, koska selkä on (muutaman paremman viikon jälkeen) ollut pari viikkoa aika huonona, ja tilanne kärjistyi viikonlopun aikana. Tänään jouduin taas turvautumaan lääkärin kanssa asiointiin, ja mulle määrättiin viikon sairasloma, josta nyt ensimmäistä päivää viettelen. Perjantaina meen vielä käymään sillä mun "omalla lääkärillä", katsotaan mitä hän tähän tilanteeseen sanoo.

Alan kyllä olla aika väsynyt tuolla Mehiläisessä ramppaamiseen, ja mun viimeisen vuoden käyntien laskemiseen eivät riitä edes sekä sormet että varpaat... Samat matrat toistuu lääkärien suusta, ja vaikka tänäänkin lääkäri (jälleen uusi, satunainen kaveri) vaikutti ihan kiinnostuneelta mun tilanteesta, ei hän halua tunkea lusikkaansa tähän soppaan. Kuten itse asian ilmaisi. Niin, kai se on helpompaa ettei kymmenen eri lääkäriä ole asian kanssa hääräämässä, mutta luonnollisesti mua itseäni helpottais jos joku kiinnostunut lähtisi asiaa ajamaan eteenpäin? On kai "kroonistuneeseen" kipuiluun oltava apua olemassa? Tänäänkin kyseiseltä lääkäriltä sain mielipiteen, jota oon todellakin jo useampaan kertaan kuullut. "Onhan tuo löydös aika radikaali sun ikäiselle, mutta ei sen periaatteessa pitäisi sun elämään vaikuttaa". Tuli siinä sitten aika suoraan vastattua, ettei mua periaatteet kiinnosta, jos kivut vaikuttaa/vaikeuttaa olennaisesti mun elämää, ja ovat olleet yli vuoden jokaikinen päivä mun elämässä, silloin se on ainut mikä mua kiinnostaa! Perhana.. x)

Harmittaa, kun olin tällä viikolla suunnitellut suuntaavani salille, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Kaipa tyydyn pariin kävelylenkkiin (jotta saan verenkiertoa kiihtymään, auttaa lihaskramppeihin joista saan myös kärsiä), ja selän jumppailuun kotosalla. Koitan ottaa kevyesti, mutten jumittua neljän seinän sisällekään. Alaselän särkyyn mulla auttaa kyljellään makaaminen jalat vähän koukussa (hassua mutta totta) ja lyhyet kävelyt/liikkeellä olo. Istuminen ja seisoskelu ovat aika hallaa, ja niitä pyrin ainakin tän viikon välttämään niin hyvin kuin mahdollista.   

Sellaista tarinointia tällä kertaa! Nyt mietintämyssy päähän, ja googlettamaan uutta OMT-fyssaria mulle ;-) Vinkkejäkin saa heitellä!

Terkuin
Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3