perjantai 18. heinäkuuta 2014

Lissabon part 2

Yks keskustasta rantaan vievä pääkatu

Noita ihania ratikoita riitti joka kulman takana!

Oltiin päätetty jo ennen reissua, ettei aleta mitään nähtävyyksiä tms kirkkoja kiertelemään, kun aikaa on rajallisesti esim. tuolla Lissabonissa. Kaikilla oli vaan halu saada kaupungista realistinen kuva ja ehtiä näkemään kaikkea "tavallista" :-) Niinpä lauantaina aamulla ihanan hostellin (hintaan kuuluneen!) aamupalan jälkeen lähdettiin kartta kädessä (turret...) kävelemään ympäri kaupunkia pieniä kujia ja kuppiloita tutkiskellen! Myöhemmin vasta tajus kuinka monta kilometriä sitä tuli taas talsittua, mutta oli antoisa päivä! Tässä siis kuvia tolta kierrokselta.

Rannan viereisellä aukiolla oli mm. ruokapaikkoja, vaikkakin ilmeisen hintavia sellaisia

Rakastuin tuolla talojen väreihin ja kaikkiin erilaisiin parvekkeisiin...

Lähdettiin mielenkiinnosta kiipeämään ylöspäin kaupungissa

Pikku kolmipyörä, jonka kyydissä istui vanha pariskunta! Niin söpöä

Törmättiin mm. johonkin toriin tai markkinoihin

Päädyttiin myös ihan kivalle näköalapaikalle

pusipus

Pysähdyttiin välissä lounaalle sekä kivaan katukahvilaan, jonka jälkeen päätettiin ottaa ekana eteensattuva ratikka, ja ajella pieni kierros kaupungissa! Ei sekään sitten ihan putkeen mennyt, aikaisemmin ratikoita tuli vastaan joku kulmassa, ja nyt jouduttiin aika kauankin odottelemaan kyytiä. Saatiin onneks istumapaikat kohtalaisen pian matkan startattua, ja tyytyväisinä kateltiin maisemia. Pian saavuttiin ilmeisesti päätepysäkille, jonka seurauksena kaikkien piti poistua ratikasta kuskin pitäessään taukonsa (?). Odoteltiin siinä pysäkillä sitten varmaan viidenkymmenen vanhuksen ja muiden matkustajien kanssa, joten paluumatkalla istumapaikasta ei ollut tietoakaan :-D Tungosta senkin edestä, kädet ylös vaan ja roikkumista katon kahvoista että pysyi ylipäätään pystyssä siellä... Mukavat tuoksut, päivä oli kuitenkin aika lämpöinen x) Niin, ja jouduttiin totta kai maksamaan matkasta uudestaan kohti keskustaa... Hahah mutta hauskaa oli silti!

Ratikkaa odotellessa!
 Kyydissä!! :-) Käsi vaan ikkunattomasta kulkuneuvosta ulos ja selfie ;) Meinas kyllä vastaantuleva ratikka ajaa mun käden irti kun kuvailin maisemiakin vähän innokkaasti :-D Kuski onneks nauro mulle vaan...

Yhden pikku tarinan haluun vielä jakaa liittyen portugalilaisten uskomattomaan ystävällisyyteen. Oltiin saatu eräältä tutulta parin ravintolan/kahvilan nimiä, jotta osattais mennä hyviin paikkoihin syömään. Ei löydetty tuota em. lounasmestaa millään, ja käytiin kysymässä jostain leipomosta työntekijöiltä, tietääkö he kyseistä paikkaa. Siellä oli sitten asiakkaana eräs aika iäkäs rouva, siis oikeasti lähemmäs 90-vuotias, joka tuli sanomaan, että tietää paikan. Oletettiin tietenkin, että hän kertoo meille sijainnin, meillä kun oli kartta ja kaikki, mutta hän ilmoittikin lähtevänsä näyttämään tietä meille!! Oikeesti, niin hämmentävää, lisäksi hän puhui jopa englantia jonkin verran, ja ikäisekseen paineli sellaista vauhtia vedettävän bäginsä kanssa, että meillä nuorilla tytöillä oli vaikeuksia pysyä perässä ;) Kahvila oli ehkä 1,5km päässä leipomolta, ja perillä kahvilalla hän kysyi vielä, haluttaisko nähdä jotain muutakin. Totta kai me haluttiin, ja mummo ohjas meidät kauppakeskukseen, joka oli niin hämysti talojen keskellä, ettei oltais sinne ikinä muuten eksytty. Sieltä hän näytti sitten vielä toisen uloskäynnin, josta avautui aika hieno kauppakatu täynnä kivoja liikkeitä (joihin sitten myöhemmin mentiinkin kiertämään, damn mummo heheh). Tän jälkeen hän johdatti meidät takas etsimällemme kahvilalle, ettei vaan oltais eksytty..! Aivan mahtava tyyppi :-D

Tytöt, ja superystävällinen opasrouva :-) Oli pakko ikuistaa tä tapahtuma

Shoppailukatu

Päivällinen taivaallisimmassa sushibuffetissa missä oon ikinä ollut. 11e ja kymmenessä minuutissa totaaliähkyt <3 Niin hyvää, ja tä sijaitsi ihan sen meidän LisbonLover -hostellin vieressä!! Tohon sisältyi myös kiinalaista ruokaa ja hedelmiä jälkkäriks, mutta sushit riitti meikäläiselle!

Aamulla auringonnousun aikaan lähdossä lentokentälle Reetan kanssa :'(

Hannoilla oli tosiaan reilikortit, joten he lähti la illalla yöjunassa jatkamaan matkaa kohti Barcelonaa. Mulle juna ois maksanut melkein triplahinnan verrattuna lennon hintaan Lissabon-Barcelona -välillä, joten huonona (köyhänä) ihmisenä valitsin sitten tän epäekologisemman vaihtoehdon. Hengailtiin Reetan kanssa kaksin tuo ilta, ja aamulla anivarhain otettiin taksi ja suunnattiin lentokentälle. Meidän lennot lähti samaan aikaan, vaikka Reetalla oli suuntana Suomi ja koti, mun matka jatkui vielä Hannojen perässä Barcelonaan! :-) Siitä siis seuraavaksi!